The Lawudo Lama (bespreking)
Geplaatst door
Titus Rivas (publicatiedatum: 12 June, 2008)
Samenvatting
Recensie van Titus Rivas van het boek The Lawudo Lama van Jamyang Wangmo.
Jamyang Wangmo (Helly Pelaez Bozzi). The Lawudo Lama: Stories of Reincarnation from the Mount Everest Region. Boston: Wisdom Publications, 2005. ISBN 0-86171-183-1.
Recensie: Titus Rivas
Dit boek is bedoeld als een soort spirituele biografie van twee incarnaties van een boeddhistische monnik uit de Himalaya, de zogeheten Lawudo Lama, d.w.z. de Lama uit Lawudo (Nepal). Eerst krijgt de lezer informatie over het leven van Lama Kunzang Yeshe en vervolgens over zijn mogelijke wedergeboorte (tulku) Lama Thubten Zopa Rinpoche.
Op het eerste gezicht gaat het dus over een geval van reïncarnatie, maar in feite maakt dit slechts een klein onderdeel uit van het hele verhaal. De lezer krijgt allerlei culturele en spirituele wetenswaardigheden voorgeschoteld over de Himalaya, de Sherpa's die er leven, hun devotie en hun nogal ruige gewoonten, en met name natuurlijk de boeddhistische geestelijken in het gebied. Er komen zo ook landkaarten, traditionele afbeeldingen en veel foto's in het boek voor. Voor toegewijde mahayana boeddhisten heeft het boek natuurlijk de meerwaarde van een hagiografie. Voor een groot publiek is het hoe dan ook interessant om bijzonder uitgebreid kennis te maken met de cultuur uit landen als Nepal en Tibet. Er komen allerlei onderhoudende en opmerkelijke anekdotes in voor. Bijvoorbeeld dat het de huidige Lawudo Lama veel moeite kostte om chocolade te leren waarderen en dat een van de westerlingen die zich het meest actief met hem bezighield een zwarte vrouw uit New York, genaamd Maryjane (Max) Matthews, was.
Minder grappig vind ik het gegeven dat het ondanks Boeddha's leer van mededogen ook voor monniken door hardnekkige culturele tradities in de praktijk moeilijk blijkt te zijn om volledig vegetarisch te leven.
De aanwijzingen voor de mogelijkheid dat Thubten Zopa Rinpoche werkelijk Kunzang Yeshe was in zijn vorige leven omvatten zowel voorspellingen van Kunzang Yeshe zelf over zijn toekomstige leefomgeving, als gedrag en uitspraken van Lama Zopa. Als kleine jongen speelde deze vaak dat hij een monnik was die zijn volgelingen zegende en onderwees. Ook wilde hij steeds weer naar Lawudo gaan, aangezien hij dat als zijn eigenlijke thuis beschouwde. Hij noemde spontaan de naam van Ngwang Chöpel, een voormalige assistent van de Lawudo Lama en herkende hem toen hij wilde vaststellen of Lama Zopa werkelijk Kunzang Yeshe was geweest. Bovendien herkende hij nog enkele anderen uit het vorige leven. Het geval is natuurlijk wetenschappelijk gezien niet het sterkste geval aller tijden, maar het is wel opmerkelijk dat het algemene internationale kenmerken vertoont.
Merkwaardig genoeg zou ook de moeder van Lama Zopa na haar reïncarnatie wedergeboren zijn als een jongen. Hij zou onder andere bezittingen van de vrouw hebben herkend, en voortdurend hebben gepraat over haar zoon en over Lawudo zonder daar ooit te zijn geweest in dit leven. Dit geeft aan dat er ook in Nepal klassieke reïncarnatiegevallen voorkomen zodat het denkbaar is dat de identificatie van iemands volgende incarnatie regelmatig te maken heeft met echte herinneringen aan een vorig leven.
Het boek is een aanrader voor iedereen met een basale interesse in culturele antropologie, reïncarnatie of boeddhisme.
Deze boekbespreking werd gepubliceerd in Terugkeer 18(4), winter 2007, blz. 28.
Contact: titusrivas@hotmail.com